X
تبلیغات
کارگروه قرآنی نسیم رحمت

کارگروه قرآنی نسیم رحمت

این وبلاگ با مدد الهی و عنایت قرآن در نظر دارد به اطلاع رسانی و همفکری مربیان قرآنی بپردازد

با سلام 

دو پیشنهاد برای کارگروه های قرآنی:

1: به جهت افزایش روحیه گروهی بدین وسیله پیشنهاد می کنم هریک از کارگروه ها برای خود اسم مرتبط و مسمی به کلمات نورانی قرآنی انتخاب کنند.


2: پیشنهاد دومی که به ذهنم می رسه این هست در هر جلسه به طور نوبتی هریک از اعضای کارگروه ها یک مطلب شنیدنی از مفاهیم و معارف قرآنی را برای شروع جلسات ارائه نماید به طوریکه برای سایر همکاران قابل استفاده باشد.


با تشکر + التماس دعا


نوشته شده در چهارشنبه بیست و ششم تیر 1392ساعت 23:57 توسط جمعی از همکاران قرآنی ناحیه 2 رشت| |
برچسب ها: دو پیشنهاد برای کارگروه های قرآنی

اختلاف افکنی و تفرقه؛ ابزار کار شیطان !

ضمن تشکر از اکثر همکاران که بانظرات شفاهی و کتبی شون به بنده در ادامه کار در این وبلاگ روحیه می دهند و محض اطلاع برخی از دوستان محترم قرآنی! این مقاله رو ذکر کردم فقط برای ذکر و یادآوری

بنظرتون چرا شیطان باید ساکت بنشینه؟

می دونید اگر ما با هم متحد بشیم و مجهز سال تحصیلی آینده بریم سرکلاس و از جون و دل  کاری که ازمون بر میاد رو بنحو احسن انجام بدیم و فقط رو 30 درصد بچه ها اثر بگذاریم شیطان چه حالی میشه ؟ چه تحولی ایجاد میشه؟

پس بهترین نقشه اون این می تونه باشه که میان مربی های قرآن اختلاف بیاندازه و اونها رو نسبت بهم بدبین کنه.

روی صحبتم با اون عده معدودی است که طرح و پیشنهاد که نمی دهند در اجرا و تلاش بقیه هم مانع تراشی می کنند.

بهرحال یکی شاید نمی تونه بهر دلیل که باز به نظر جای بحث داره چون معلم قرآن وظیفش خیلی سنگینه اما بهر دلیل نمی رسه طرح بده یا کمک کنه اما حداقلش هم سویی و تشویق سایرین انتظار زیادی فکر نمی کنم باشه.

طاعاتتون قبول + التماس دعا

بخشی نژاد

شیطان


یکی از کارهای شیطان تفرقه و گسترش سوءظن و بدبینی و دامن زدن به اختلافات فکری و حقوقی و زمینه سازی برای خصومت و دشمنی بین عموم انسانها و به ویژه بین مسلمانان و مومنان است.


در سوره بقره آمده است "

یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ ادْخُلُواْ فِی السِّلْمِ كَآفَّةً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ (208) (و از میان مردم كسى است كه جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‏فروشد، و خدا نسبت به [این‏] بندگان مهربان است.)(بقره/ 208)

مخاطب آیه مومنان هستند که باید مراقب باشند که اختلاف افکنی و بر هم زدن صلح و آرامش ابزار شیطان است. پس باید اختلافات جزیی را نادیده بگیرند و با كنار گذاشتن آن سلامت جامعه و صلح و صفا را حفظ كنند و اختلافات را دامن نزنند.

مهم ترین نكته ای كه در این آیه بر آن تأكید شده ، آن است كه هرگونه اختلاف و یا گرایش به آن گام شیطانی دانسته شده و دامن زدن به آن و در مسیر آن قرار گرفتن نیز به عنوان گام های شیطانی تلقی شده است.

بنابراین مومنان در جامعه ایمانی با آگاهی از این موضوع با اختلافات برخورد نموده و باید مراقب باشند خود نیز در این مسیر شیطانی گام ننهند.

باید توجه نمود که شیطان اسم عام و جنس است و ابلیس فرد خاصی از آن می باشد؛ که ابلیس از ابتدای خلقت آدم و تمرد از فرمان الهی و رانده شدن از درگاه الهی سوگند خورده که انسان ها را گمراه کند." قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ *إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ "( [شیطان‏] گفت: «پس به عزّت تو سوگند كه همگى را جدّا از راه به در مى‏برم، مگر آن بندگان پاكدل تو را.»)(ص 82 و 83)

ابلیس در مسیر گمراهی انسان ها ، از ابزارهای مختلف از جمله اختلاف افکنی بهره می برد، که البته او در این راه تنها نیست و جنود جنی و انسی تحت ولایتش او را یاری می کنند.

از امام کاظم(علیه السلام) پرسیدند، جهاد با کدام دشمن واجب تر است؟فرمودند: "اَقْرَبَهُمْ اِلَیْکَ، و اَعْداهُمْ لَکَ... وَ مَنْ یُحَرِّضُ اَعْداءَکَ عَلَیْکَ وَ هُوَ اِبْلیسُ؛ آنکه از همه به تو نزدیک تر، و دشمنی او از همه بیشتر است... و دیگر دشمنان را علیه تو تحریک می کند و آن ابلیس است"

قرآن پس از بیان حکم تحریم شراب و قمار به این ابزار شیطان توجه می دهد." إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَیَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ "«شیطان مى‏خواهد در میان شما بوسیله شراب و قمار عداوت ایجاد كند، و شما را از ذكر خدا و از نماز باز دارد آیا (با این همه زیان و فساد و با این نهى اكید) خوددارى خواهید كرد.» (مائده 91)

در این آیه به تصریح آمده است که "شیطان مى‏خواهد در میان شما عداوت ایجاد كند ..."

همچنین خداوند بیان می کند که اختلاف افکنی میان برادران یوسف(علیه السلام) از کارهای شیطان است."... ِ مِنْ بَعْدِ أَنْ نَزَغَ الشَّیْطانُ بَیْنِی وَ بَیْنَ إِخْوَتِی..."( ... و بعد از آن كه شیطان میان من و برادرانم فساد كرد...)

شیطان برای دستیابی به این هدف سعی می کند اموری ساده و غیر مهم را به گونه ای جلوه دهد كه گویا امری مهم و ارزشی است و با تلقینات خویش می كوشد تا كدورت و تیرگی میان برادران ایمانی ایجاد کند تا آنان نتوانند مسایل ریز و خرد خویش را دوستانه حل و فصل كنند .

هر روز بر عمق اختلاف و ژرفای آن می افزایند به گونه ای كه گره ای كه با دست باز می شد با دندان و چنگ نیز غیرقابل حل می شود و هر دو شخص و یا گروه و یا جامعه در مسیر سقوط و هبوط قرار می گیرند.

قرآن در این زمینه این گونه هشدار می دهد: " وَقُل لِّعِبَادِی یَقُولُواْ الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطَانَ یَنزَغُ بَیْنَهُمْ إِنَّ الشَّیْطَانَ كَانَ لِلإِنْسَانِ عَدُوًّا مُّبِینًا "( و به بندگانم بگو: «آنچه را كه بهتر است بگویند»، كه شیطان میانشان را به هم مى‏زند، زیرا شیطان همواره براى انسان دشمنى آشكار است.)(اسراء 53)

بنابراین در سخن گفتن هایمان باید به شدت مراقب باشیم و تقوای الهی را پیشه کنیم که بی پروایی نتایج بسیار بدی به همراه دارد.

ابلیس در این مسیر گمراهی انسان ها از ابزارهای مختلف از جمله اختلاف افکنی بهره می برد، که البته او در این راه تنها نیست و جنود جنی و انسی تحت ولایتش او را یاری می کنند

از امام کاظم(علیه السلام) پرسیدند، جهاد با کدام دشمن واجب تر است؟ فرمودند: "اَقْرَبَهُمْ اِلَیْکَ، و اَعْداهُمْ لَکَ... وَ مَنْ یُحَرِّضُ اَعْداءَکَ عَلَیْکَ وَ هُوَ اِبْلیسُ؛ آنکه از همه به تو نزدیک تر، و دشمنی او از همه بیشتر است... و دیگر دشمنان را علیه تو تحریک می کند و آن ابلیس است."

در حدیثی دیگر در هشداری به مۆمنان ، امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: "لقد نصب ابلیس حبائله فی دارالغرور، فما یقصد فیها الا اولیاءنا" (ابلیس در این سرای پر فریب،دام های خود را برنهاده است و هدفش کسی جز دوستداران ما نیست.)

این آیات و روایات هشداری است برای مۆمنان که برای حفظ جامعه ایمانی خود باید مراقب باشند و از هر گونه اختلاف و هرگونه صحبت، سخنرانی و هر آنچه موجبات اختلاف را فراهم می کند پرهیز نمایند.

البته توجه به حفظ وحدت در کل جامعه اسلامی از ضروریات امروز جهان اسلام است که علما و نخبگان مسلمان باید همواره به این مهم توجه نموده و از هر گونه صحبت و فتوایی که منجر به اختلاف است دوری کنند و بدانند که اگر چنین کنند در مسیری شیطانی قدم نهاده اند.

منبع: بخش قرآن تبیان


نوشته شده در سه شنبه بیست و پنجم تیر 1392ساعت 1:44 توسط جمعی از همکاران قرآنی ناحیه 2 رشت| |
برچسب ها: اختلاف افکنی و تفرقه؛ ابزار کار شیطان


باسلام

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همکاران محترم

لطفا هرچه سریعتر نسبت به جمع بندی و ارائه پیشنهادات خود درباره طرح تدوین محتوای دوره روخوانی در سطح ابتدایی که مفصلا" در جلسات حضوری و وبلاگ یادآوری شد اقدام نمائید.

مهلت تا پایان تیرماه تمدید شد.

آثار و پیشنهادات خود را یا از طریق ایمیل به بنده یا به جناب آقای امین در امورتربیتی ناحیه2 ارائه نمائید.

لازم به ذکر است علاوه بر اجر معنوی فراوان - یک دست شدن طرح دروس سال تحصیلی آتی و استفاده از خرد جمعی  امتیاز خاصی به طراح و پیشنهاد دهنده در شورای قرآن ناحیه 2 تعلق خواهد گرفت.

باتشکر و التماس دعا


نوشته شده در یکشنبه بیست و سوم تیر 1392ساعت 16:34 توسط جمعی از همکاران قرآنی ناحیه 2 رشت| |
برچسب ها: تمدید مهلت جمع آوری طرح تدوین محتوای دوره روخوانی

امام زمان و دانش امروز بشر

امام زمان
پرسش: آیا علم امام معصوم(علیه السلام)شامل مسائل امروزی می‌شود؟

پاسخ اجمالی:

بر اساس عقیده‏ قطعى شیعه، پیامبران و امامان معصوم(علیه السلام)در قله‏ دانش و حکمت و معرفت قرار داشته و علمی که خداوند به آنان عطا کرده است، از علم تمام مردم بالاتر است و هیچ‌یک از مردم را یاراى درک مقام برتر علمى آنان نیست. بنابراین، تردیدی نیست آنچه بشر با دانش ناقص خویش به دست آورده فراتر از دانش پروردگار نیست که خداوند آن‌را در اختیار معصومان(علیه السلام)قرار داده است. بر همین اساس، دانش‌های امروزین نیز در حیطه دانش آن بزرگواران است.

به فرموده‏ امام على(علیه السلام)سیلاب دانش از آنان سرازیر بوده و هیچ پرنده بلند پروازى به بلنداى قله‏ علم و کمال آنان نتواند برسد.[1] از آن‌جا که در گفتمان امامت، امام وظیفه و مسئولیت خطیر حفاظت از کیان دین و شریعت و تبیین احکام الهى و هدایت و اصلاح امر مردم را بر عهده دارد،  اقتضا مى‏کند که آگاهى او از دین کامل و بی‌نقص بوده و در هیچ مسئله‌اى نیازمند به هدایت و تعلیم دیگران نباشد. در غیر این صورت، نقش هدایت‌گرى مطلق امام معصوم(علیه السلام)محل تردید قرار خواهد گرفت. به این جهت، در ذیل برخى روایات «حدیث ثقلین» از اعلمیت اهل بیت(علیه السلام)سخن به میان آمده و گفته شده:

« هرگز بر آنان پیشى نگیرید که به هلاکت افتید و به ایشان تعلیم ندهید که آنان از شما داناترند». [2]

تردیدی نیست آنچه بشر با دانش ناقص خویش به دست آورده فراتر از دانش پروردگار نیست که خداوند آن‌را در اختیار معصومان(علیه السلام)قرار داده است. بر همین اساس، دانش‌های امروزین نیز در حیطه دانش آن بزرگواران است

در روایات بسیارى از ائمه‏ اطهار(علیه السلام)آن بزرگواران، مخزن علم و محل اسرار الهى، راسخان در قرآن، و معادن و سرچشمه‏هاى دانش و حکمت، زنده کننده‏ علم و میراننده‏ جهل و وارثان انبیاء و مانند آن لقب گرفته‌اند. برای نمونه برخی از روایات که دلالت بر علم بی‌پایان معصومان(علیه السلام)می‌کند، بیان می‌شود:

1. سدیر گوید: به امام باقر(علیه السلام) گفتم: قربانت! شما چه سمتى دارید؟ امام(علیه السلام)فرمود: «ما خزانه‌دار علم خدائیم، ما مترجم وحى خدائیم و ما حجت رسائیم بر هرکه در زیر آسمان و روى زمین است».[3]

2. امام صادق (علیه السلام)می‌فرماید: «ما اهل بیت(علیه السلام)ولىّ امر (امامت و خلافت)[4] خدا و گنجینه علم خدا و صندوق وحى خدا هستیم».[5]

 

بی نوشت:

[1]. «أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا فُلَانٌ [ابْنُ أَبِی قُحَافَةَ] وَ إِنَّهُ لَیَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّی مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَى یَنْحَدِرُ عَنِّی السَّیْلُ وَ لَا یَرْقَى إِلَیَّ الطَّیْرُ فَسَدَلْتُ دُونَهَا ثَوْباً وَ طَوَیْتُ عَنْهَا کَشْحاً وَ طَفِقْتُ أَرْتَئِی بَیْنَ أَنْ أَصُولَ بِیَدٍ جَذَّاءَ أَوْ أَصْبِرَ عَلَى طَخْیَةٍ عَمْیَاءَ یَهْرَمُ فِیهَا الْکَبِیرُ وَ یَشِیبُ فِیهَا الصَّغِیرُ وَ یَکْدَحُ فِیهَا مُۆْمِنٌ حَتَّى یَلْقَى رَبَّه‏»؛ شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، صالح، صبحی، خطبه 3، ص 48، هجرت، قم، چاپ اول، 1414ق.

[2]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 294، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.

[3]. همان، ص 192.

[4]. مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق و مصحح: رسولی، سید هاشم، ‌ج 2، ص 346، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1404ق.

[5]. الکافی، ج 1، ص .

بخش اعتقادات شیعه تبیان


نوشته شده در یکشنبه بیست و سوم تیر 1392ساعت 15:55 توسط جمعی از همکاران قرآنی ناحیه 2 رشت| |
برچسب ها: امام زمان و دانش امروز بشر

آدابی برای شروع و پایان قرآن


شیطان همیشه در کمین انسان است; به خصوص وقتی که به ذکر و نام خدا مشغول است، بسیار او را وسوسه می‌کند و به وسیله تهییجِ عواطفِ درونی مربوط به آن عمل، به آدمی القا می‌کند که عمل بسیار خوبی است و در نتیجه، انسان از عمل خود لذت می‌برد و در قلب، آن را دوست می‌دارد و آن قدر قلبش متوجه آن می‌شود که دیگر فرصتی پیدا نمی‌کند تا درباره عواقب و آثار سوء آن همچون غرور، ریا و... تعقل کند.


تلاوت
خواندن قرآن در حال راه رفتن

قرآن «ذکر الله» است و چنان که امام صادق(علیه السلام) فرموده‌اند: «ذکر خداوند در هر حالی خوب است.»[1]

قرائت قرآن در حال حرکت یا ایستاده چنان‌چه موجب بی‌احترامی به آن نشود، اشکال ندارد. در روایات تنها از قرآن خواندن در برخی مکان‌ها و حالت‌ها نهی شده که به بعضی از آن موارد اشاره می‌کنیم:

در رکوع نماز; در سجده نماز; در دستشویی (مکان آلوده); در حمام; در حالت جنابت; زن در حال نفاس; زن در حال حیض.[2]

از جمله آداب تلاوت قرآن، نشستن همچون نمازگزار به صورت دو زانو و با ادب و رو به قبله و... می‌باشد،[3] که بهتر است رعایت گردد.

 

قرآن را در یک روز نخوان !

هر مقدار انسان بتواند قرآن بخواند، خوب است. به چند روایت از امامان معصوم(علیهم السلام) در این باره اشاره می‌کنیم:

1. محمد بن عبدالله می‌گوید: «به امام صادق(علیه السلام) گفتم: من قرآن را در یک شب بخوانم؟ فرمود: من خوش ندارم که در کمتر از یک ماه آن را بخوانی.»[4]

2. علی بن حمزه می‌گوید: «از امام صادق(علیه السلام) پرسیدم: در ماه رمضان همه قرآن را در یک شب بخوانم؟ فرمود: نه. گفتم: در دو شب؟ فرمود: نه. گفتم: در سه شب؟ فرمود: آری. و با دست خود اشاره کرد [یعنی بخوان]».[5]

3. حسن بن خالد می‌گوید: «به امام صادق(علیه السلام) گفتم: در چند روز قرآن را بخوانم؟ فرمود: آن را پنج بخش بخوان [روزی شش جزء] یا هفت بخش بخوان [در هفت روز] امّا نزد من قرآنی است که چهارده جزوه دارد[ یعنی در چهارده روز ختم می‌شود]».[6]

4. امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: «قرآن، عهد و پیمان خداوند با بندگانش است، پس برای شخص مسلمان شایسته است که با دقت در عهد و پیمان او[ خدا] نظر کند و هرروز پنجاه آیه از آن را بخواند.»[7]

با توجه به این روایات، هر چه بیشتر قرآن بخوانیم بهتر است و دست کم شایسته است هر مسلمان روزی پنجاه آیه از قرآن بخواند.

مقصود شیعیان از کلمه «العلیّ»، یکی از صفات خداوند است که در آیات متعددی (مانند: بقره، آیه‌255; شوری، آیه‌4) آمده است، نه نام امیر مؤمنان(علیه السلام)

اعوذ بالله در آغاز قرائت قرآن

خداوند متعال می‌فرماید: (فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَانَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَـنِ الرَّجِیم); [ای رسول ما] چون قرآن را تلاوت کنی، از[ شرّ وسوسه] شیطانِ[ مردود و] مطرود، به خدا پناه ببر.[8] یعنی وقتی قرآن می‌خوانی، از خدای متعال بخواه، مادامی که مشغول خواندن هستی، از مکر و فریب شیطانِ رجیم، پناهت دهد. پس پناه بردنی که در این آیه به آن امر شده است، وظیفه قلب و نفس خواننده و قاری قرآن است و مأمور شده است، مادامی که مشغول تلاوت است، این حقیقت (استعاذه به خدا) را در دل خود بیابد.[9]

شیطان همیشه در کمین انسان است; به خصوص وقتی که به ذکر و نام خدا مشغول است، بسیار او را وسوسه می‌کند و به وسیله تهییجِ عواطفِ درونی مربوط به آن عمل، به آدمی القا می‌کند که عمل بسیار خوبی است و در نتیجه، انسان از عمل خود لذت می‌برد و در قلب، آن را دوست می‌دارد و آن قدر قلبش متوجه آن می‌شود که دیگر فرصتی پیدا نمی‌کند تا درباره عواقب و آثار سوء آن همچون غرور، ریا و... تعقل کند.[10]

 

در پایان تلاوت؛ «صدق الله العلی العظیم» و یا «صدق‌الله‌العظیم»؟

«صدق‌الله‌العلی‌العظیم» عبارتی متبرک است که در بر دارنده دعا و شهادت قاری قرآن بر صدق خداوند و کلام اوست و در پایان قرائت قرآن کریم ادا می‌گردد. قاریان اهل سنت با توجه به برخی روایات این عبارت را به صورت «صدق‌الله‌العظیم» و قاریان شیعه به صورت «صدق‌الله‌العلی‌العظیم» می‌گویند که برگرفته از سخن پیامبر(صلی الله علیه وآله)[11] و امامان معصوم(علیهم السلام)[12] می‌باشد.

شایان ذکر است که این تفاوت، اختلاف مهمی نیست، زیرا مقصود شیعیان از کلمه «العلیّ»، یکی از صفات خداوند است که در آیات متعددی (مانند: بقره، آیه‌255; شوری، آیه‌4) آمده است، نه نام امیر مؤمنان(علیه السلام).

 

پی نوشت ها :

[1]‌. وسائل الشیعه، ج‌1، ص‌310.

[2]‌. بحارالانوار، ج‌89، ص‌130.

[3]‌. یوسف علی بدیری، حق القرآن الکریم علی الناس، ص‌62.

[4]‌. الکافی، ج‌2، ص‌616.

[5]‌. همان.

[6]‌. همان، ص‌437‌ـ‌439.

[7]‌. وسائل الشیعه، ج‌4، ص‌846.

[8]‌. نحل، آیه 98.

[9]‌. المیزان، ج‌12، ص‌344.

[10]‌. المیزان، ج‌9، ص‌97.

[11]‌. بحارالانوار، ج‌57، ص‌243.

[12]‌. همان، ج‌95، ص‌400.

منبع: بخش قرآن تبیان


نوشته شده در شنبه بیست و دوم تیر 1392ساعت 16:55 توسط جمعی از همکاران قرآنی ناحیه 2 رشت| |
برچسب ها: آدابی برای شروع و پایان قرآن

عضویت در صندوق ذخیره فرهنگیان اختیاری می باشد.

مزایایی چون: وام 6 میلیونی با کارمزد یک درصد و خرید خودرو به شکل قسطی دارد.

شرایط وام 6 میلیونی:

- کارمزد یک درصد

- باید 2 میلیون سهام اول از همه بخرید و فیش واریزی + آخرین فیش حقوقی خودتون رو به بخش تعاون اداره ناحیه 2 ارائه نمائید.

- قسط آن 30 قسط 200هزار تومانیست.

- زمان پرداخت 5 الی 6 ماه پس از ارائه مدارک و تکمیل فرم های مربوطه هست.

تعجیل در امر فرج آقا صلوات


نوشته شده در پنجشنبه بیستم تیر 1392ساعت 15:18 توسط جمعی از همکاران قرآنی ناحیه 2 رشت| |
برچسب ها: شرایط عضویت در صندوق ذخیره فرهنگیان

باسلام همکارانی که تمایل به خرید خودرو دارند بایستی ظاهرا" عضو صندوق فرهنگیان باشند.

لینک زیر بخشنامه مربوطه می باشد:

http://cms.medu.ir/guilan/guilanDocs/circular/14279.pdf


نوشته شده در پنجشنبه بیستم تیر 1392ساعت 15:12 توسط جمعی از همکاران قرآنی ناحیه 2 رشت| |
برچسب ها: مسائل رفاهی همکاران خرید خودرو

نشست همکاران قرآنی و سرگروه های محترم امروز در نمازخانه اداره ناحیه 2 پس از شرکت در اولین روز از ماه مبارک رمضان و مراسم جزء خوانی روزانه اداره و اقامه نماز جماعت برقرار گردید.

در این جلسه به اختصار مطالب زیر مطرح شد:

1: عدم نگرانی همکاران قرآنی بابت فرم امتیازبندی و ارزشیبابی 

جناب آقای غیوری مطالبی در مورد سال آینده تحصیلی و نکاتی در مورد فرم امتیازبندی و ارزشیبابی و نحوه اعمال آن ارائه فرمودند.

همچنین جناب آقای امین کارشناس مسؤل امور تربیتی ضمن توجه دادن حضار به حق طبیعی همه همکاران برای پیگیری همه امتیازات افزودند که دوستان توجه خالصانه به خدمت به قرآن در همه جا و همه شرایط داشته باشند و نیز اعلام کردند که همکاران در مناطق غیر از شهر رشت به کار گماشته نخواند شد پس جای نگرانی وجود ندارد.

2: بنده نیز طرح تدوین محتوای دوره روخوانی در سطح ابتدایی را یادآوری نموده و درخواست پیگیری میزان پیشرفت کارها شدم علاوه براین گزارش پیگیری طرح در محضر نیکان و دیدار با آیت اله رودباری بیان شد و در پایان ضمن معرفی آقای صفرعلی احدی از همکاران قرآنی ناحیه 1 و حفاظ محترم استان به لزوم توجه به طرح تدبر برای ایجاد ارتباط معنایی همه آیات وحی در یک سوره پرداختم و ابراز امیدواری نمودم در این طرح با طرح تدوین محتوای دوره روخوانی منجر به یک طرح درس قوی در سال تحصیلی آتی شود و این همکاری همه دوستان را می طلبد.

در پایان جناب آقای احدی به بیان اهمیت طرح پرداخته و سوره مبارکه همزه را در قالب طرح تدبر ارائه نمودند که موجب استقبال همه همکاران قرار گرفت.


نوشته شده در چهارشنبه نوزدهم تیر 1392ساعت 17:26 توسط جمعی از همکاران قرآنی ناحیه 2 رشت| |
برچسب ها: نشست همکاران قرآنی و سرگروه های محترم

نتیجه دیدار با حضرت آیت اله مجتبی رودباری(زیده عزه)

در این دیدار که در هفته جاری مورخ دوشنبه شانزدهم تیرماه در بیت ایشان برگزار گردید. نامه و درخواست ملاقات مربیان محضر مبارکشان ارائه شد.ایشان ضمن استقبال فرمودند به دلیل ضیق وقت امکان چنین ملاقاتی در آینده نزدیک میسر نیست و مقرر شد که حین یا پس از ماه مبارک رمضان پیگیری مجدد صورت گیرد.

با تشکر



نوشته شده در چهارشنبه نوزدهم تیر 1392ساعت 17:10 توسط جمعی از همکاران قرآنی ناحیه 2 رشت| |
برچسب ها: نتیجه دیدار با حضرت آیت اله مجتبی رودباری زیده عزه طرح در محضر نیکان


باسلام و ضمن تبریک فرارسیدن ایام نورانی و پرفیض بهار قرآن - ماه مبارک رمضان

جلسه سرگروه ها و زیرگروه های محترم چهارشنبه 19 تیر ماه مصادف با اولین روز بهار قرآن - ماه مبارک رمضان - همراه با تلاوت قرآن و نماز جماعت برقرار می باشد.

محور و دستورکار جلسه: بررسی مطالب مهم کاری و پیشرفت طرح ها + تصمیم گیری در مورد دوره تدبر

مقرر شد که دوستان راس ساعت 12 در اداره حضور یابند.

با تشکر


نوشته شده در سه شنبه هجدهم تیر 1392ساعت 1:57 توسط جمعی از همکاران قرآنی ناحیه 2 رشت| |
برچسب ها: جلسه سرگروه ها و زیرگروه ها چهارشنبه 19 تیر ماه

با سلام

بیمه طلایی همکاران قرآنی ظاهرا" با تاخیر میاد

اما بخشنامه جدید هم شاید به شما کمک کنه

لینک بخشنامه:

http://cms.medu.ir/IranEduThms/theme2/cntntpge.php?pgid=26&rcid=6432


نوشته شده در یکشنبه شانزدهم تیر 1392ساعت 21:31 توسط جمعی از همکاران قرآنی ناحیه 2 رشت| |
برچسب ها: زمان و مکان تحویل مدارک پزشکی بیمه طلایی و تکمیلی

با سلام بنظر این بخشنامه که در سایت اداره هست شامل ما هم می شود-حتما ملاحضه کنید چون باید تا تاریخ 19 همین ماه یعنی چهارشنبه فرم تعهد خدمت در مناطق محروم و... رو پرکنید.

 آدرس پایین رو در قسمت آدرس مرورگرتون کپی کنید.

با تشکر 


http://cms.medu.ir/IranEduThms/theme2/cntntpge.php?pgid=26&rcid=6433


نوشته شده در یکشنبه شانزدهم تیر 1392ساعت 21:22 توسط جمعی از همکاران قرآنی ناحیه 2 رشت| |
برچسب ها: تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی به پیمانی طرح مهرآفرین

قابل توجه همه همکاران قرآنی محترم:

یکی از مطالبی که در جلسه شورای قرآن گذشته مطرح شد این بود که با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن و برگزاری ختم قرآن و جزء خوانی در نمازخانه اداره ناحیه2 رشت از همه همکاران خواسته می شود که در این جلسات حضور فعال داشته باشند.


نوشته شده در سه شنبه یازدهم تیر 1392ساعت 22:28 توسط جمعی از همکاران قرآنی ناحیه 2 رشت| |
برچسب ها: حضور فعال در برگزاری ختم قرآن و جزء خوانی ماه مبار

پیشنهاد برگزاری کارگاه تدبر در قرآن کریم ویژه همکاران محترم قرآنی فعلا در حد پیشنهاد می باشد و نیاز به طرح در جلسه سرگروه ها و موافقت سایر همکاران محترم دارد.

شخصا" طرح را طرحی کاربردی می دانم و به سایر دوستان نیز پیشنهاد می کنم در این دوره شرکت کنند.

اولین مرحله جلسه ای با حضور آقای احدی در اداره و سرگروه های محترم و توجیه و موافقت اعضا و همکاران می باشد که در جلسه آتی شورای قرآن(سرگروه ها) مطرح خواهد شد.

با تشکر


نوشته شده در سه شنبه یازدهم تیر 1392ساعت 22:17 توسط جمعی از همکاران قرآنی ناحیه 2 رشت| |
برچسب ها: پیشنهاد برگزاری کارگاه تدبر در قرآن کریم ویژه همکا

داشتن نگاه هماهنگ و درك ارتباط آيات مصداق تدبر در قرآن است

 حافظ و مربی تدبر در قرآن كريم كشورمان ضمن تاكيد بر داشتن ارتباط محتوايی آيات با هم، درك ارتباط موضوعی آيات يك سوره را با هم مصداق كاملی از معنای تدبر در قرآن كريم عنوان كرد.

صفرعلی احدی، حافظ 22 جزء از قرآن كريم و مربی تدبر در قرآن موسسه رهپويان قرآن و عترت استان گيلان، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) درباره فراگيرشدن شيوه‌های تدبر در قرآن كريم اظهار كرد: سراسر قرآن كريم انسان را امر می‌كند تا در آيات آن تفكر و تدبر كنند.

وی ادامه داد: در آيه 29 سوره ص آمده است : «كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْكَ مُبَارَكٌ لِّیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَلِیَتَذَكَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ: [اين] كتابى مبارك است كه آن را به سوى تو نازل كرده‌‏ايم تا در [باره] آيات آن بينديشند و خردمندان پند گيرند». به عبارت ديگر خداوند به انسان توصيه می‌كند كه در قرآن تدبر كند و اين توصيه همراه با توبيخ است.

وی افزود: در آيه 68 سوره مومنون آمده است كه «أَفَلَمْ یَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ أَمْ جَاءهُم مَّا لَمْ یَأْتِ آبَاءهُمُ الْأَوَّلِينَ: آيا در [عظمت] اين سخن نينديشيده‌‏اند يا چيزى براى آنان آمده كه براى پدران پيشين آن‌ها نيامده است». درباره هيچ يك ا زسفارش‌های به قرآن كريم اين توبيخ‌ها و عتاب‌ها به چشم نمی‌خورد و اين به اين خاطر است كه تدبر زمينه عمل به قرآن كريم را فراهم می‌كند.

احدی خاطرنشان كرد: در احاديث هم همين عتاب و توبيخ آمده است. تدبر به معنای داشتن نگاه هماهنگ به آيات قرآن كريم است. در آيات فراوان به چشم می‌خورد كه بعد از چند آيه موضوع بحث كاملاً عوض می‌شود و تنها راه فهميدن ارتباط آن‌ها با هم داشتن تدبر در آيات قرآن كريم است.

اين حافظ قرآن كريم بيان كرد: از ابتدا تا انتهای سوره يك سير مشخص وجود دارد و ارتباط محتوايی بين همه آيات يك سوره قرآن وجود دارد. متاسفانه بسياری از مسلمانان فكر می‌كنند كه آيات يك سوره ارتباط محتوايی با هم ندارند و مباحث كاملاً جداگانه‌ای را مطرح می‌كنند.

وی تصريح كرد: عوض شدن موضوعات آيات يك سوره حتی از آولين آيات سوره بقره نيز مشاهده می‌شود. چون ابتدا بحث متقين را مطرح می‌كند و سپس بحث كافرين و منافقين را مطرح می‌كند و در ادامه وارد داستان حضرت آدم(ع)، حج و جهاد می‌شود. اگر بخواهيم نگاه سطحی داشته باشيم می‌گوييم اين موضوعات به هم ارتباط ندارند.

وی توضيح داد: د رادامه آيات خداوند متعال می‌فرمايد كه «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُواْ رَبَّكُمُ الَّذِی خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ: اى مردم پروردگارتان را كه شما و كسانى را كه پيش از شما بوده‏‌اند آفريده است پرستش كنيد باشد كه به تقوا گراييد» آيه 21 سوره بقره. به عبارت ديگر تمام اين آيا برای هدايت متقيان آمده است و اين ارتباط محتوايی بين آيات مشخص می‌شود.

مربی تدبر در قرآن موسسه رهپويان قرآن و عترت استان گيلان عنوان كرد: اين ارتباط كليدی از طريق دقت در الفاظ مشخص می‌شود. عبارت «وتّقوا الله»، «لعلكم تتقون» در آيات جهاد، حج، ازدواج و ... راهنمای ما خواهد بود تا ارتباط محتوايی آيات را با هم متوجه شويم. اگر در سوره بقره داستان بنی‌اسرائيل بيان می‌شود به عنوان مصداق بارز بی‌تقوايی و حضرت ابراهيم(ع) مصداق كامل تقوا معرفی می‌شوند.

وی افزود: اين ويژگی در همه سوره‌های قرآن وجود دارد. اينكه جوان ما نمی‌‌تواند با قرآن كريم انس بگيرد به اين خاطر است كه آيات قرآن كريم را مجزا و جدا از هم می‌داند كه ارتباط محتوايی با هم ندارند. در دوره‌های تدبر در قرآن كريم اين نگاه هماهنگ برای مخاطبان معرفی می‌شود.

احدی اظهار كرد: خود من آرام به جلسات قاريان بين‌المللی نفوذ كردم و از آنها دعوت كردم تا با شيوه‌های تدبر در قرآن آشنا شوند و من نيز در جلسات آنها شركت كردم و خوشبختانه ويژگی تدبر در قرآن كريم اين است كه در فرصت كوتاه چند دقيقه‌ای هم قابل اجرا است. شايد در جامعه وقتی صحبت از شيوه نوين تدبر می‌شود عده‌ای عليه آن موضع‌گيری كنند.

وی تصريح كرد: به همين خاطر من برای معرفی اين شيوه، ابتدا يك سوره كوتاه را به شيوه تدبری بررسی می‌كنم و سپس خود مخاطب متوجه كارآمدی ای شيوه می‌شود. بايد توجه كرد كه كلاس‌های تدبر برای اين نيامده است كه كلاس‌های صوت و لحن را تعطيل كند.


نوشته شده در سه شنبه یازدهم تیر 1392ساعت 22:13 توسط جمعی از همکاران قرآنی ناحیه 2 رشت| |

با سلام

سعی می شود در آینده نزدیک در مورد مسائل رفاهی همکاران محترم قرآنی  همچون بیمه طلایی همکاران قرآنی - صندوق ذخیره فرهنگیان - وام ضروری و وضعیت استخدام و حکم پیمانی و... اطلاعات موثقی که حاصل می شود در صورت امکان به همکاران در این وبلاگ اطلاع رسانی شود.

در صورتی که شما نیزاطلاعاتی موثقی دارید از طرق معرفی شده (ایمیل - کامنت بر این خبر) ارائه بفرمائید.


با تشکر

تعجیل در فرج صلوات


نوشته شده در سه شنبه یازدهم تیر 1392ساعت 2:45 توسط جمعی از همکاران قرآنی ناحیه 2 رشت| |
برچسب ها: مسائل رفاهی همکاران محترم قرآنی


طرح ((در محضر نیکان)) با هدف تقویت روحیه و افزایش انگیزه مربیان قرآنی

هدف از اجرای این طرح همانطور که ذکر شد تقویت روحیه - افزایش انگیزه – جلوگیری از رخوت و روزمرگی – ارتباط و بهره مندی از محضر علما و بزرگان مطرح – که باعث تقویت انگیزه مربیان قرآنی می تواند باشد.

در گام اول به جهت شکل گیری طرح دیدار با حضرت آیت اله مجتبی رودباری (زیده عزه) در نظر گرفته شده است.مرحله بعدی دیدار با سایر علمای مطرح استان و در صورت امکان دیدار با برخی از مراجع و بزرگان قرآنی قم می باشد.

زمان و مکان اطلاع رسانی می شود.


باتشکر

بخشی نژاد



نوشته شده در سه شنبه یازدهم تیر 1392ساعت 2:39 توسط جمعی از همکاران قرآنی ناحیه 2 رشت| |
برچسب ها: طرح در محضر نیکان

از آنجا که مربی گری قرآن و انتخاب این شغل به عنوان فرصتی برای خدمت در مسیر حق علیه باطل هست و انگیزه مادی در این راه معنایی ندارد.

اما طبق مصوبه شورای قرآن ناحیه 2 علاوه بر الزامی بودن شرکت در برخی دوره ها حضور فعال در برنامه ها و طرح ها همچون طرح تدوین محتوای درسی-تربیت داور و ...امتیاز مناسبی در امتیازبندی برای همکاران خواهد داشت.


شرکت کنندگان در برنامه های مصوب جلسه سرگروه ها و شورای قرآن ناحیه 2 از امتیاز ویژه برخوردار خواهند بود. لطفا زمان بندی ها به دقت لحاظ گردد.

با تشکر

بخشی نژاد


نوشته شده در دوشنبه دهم تیر 1392ساعت 12:10 توسط جمعی از همکاران قرآنی ناحیه 2 رشت| |
برچسب ها: مزایای شرکت در طرح ها و دوره ها

بر اساس مصوبه شورای قرآن و هماهنگی های انجام شده جهت تامین داوران مسابقات دانش آموزی


اولین جلسه از دوره تربیت داور قرآن - مخصوص خانم ها در تاریخ 20 تیر ماه راس ساعت 8/5 الی 10 صبح در مدرسه قرآن علامه واقع در ابتدای خیابان انقلاب(حاجی آباد - داخل کوچه آزمایشگاه افرا برگزار می گردد.

هچنین با موافقت اعضای شورای قران بدلیل عدم تامین مالی دوره پرداخت مبلغ حدود20 هزار تومان توسط همه همکاران جهت شرکت در این دوره ضروریست.

به همه همکاران پیشنهاد می شود که شرکت نمایند.


نوشته شده در دوشنبه دهم تیر 1392ساعت 12:6 توسط جمعی از همکاران قرآنی ناحیه 2 رشت| |
برچسب ها: اولین جلسه دوره تربیت داور قرآن

با سلام

با توجه به تصمیم اتخاذ شده از سوی معاونت پرورشی ناحیه 2 همه همکاران محترم پرورشی عزیز ملزم به تکمیل فرم ارزشیابی و امتیازبندی مربیان قرآنی می باشند. که از لینک زیر قابل دسترسی می باشد:

http://cms.medu.ir/IranEduThms/theme2/cntntpge.php?pgid=26&rcid=6392

 

همکاران محترم بابت نداشتن برخی از پارامترها نگران نباشند چراکه طبق صحبتی که با اداره شد پیشنهاد کردیم که فرم مخصوصی برای ما جهت  ارزشیابی و امتیازبندی مربیان قرآنی تنظیم گردد که به علت ذیق وقت میسر نشد و مقرر شد این بار با همین فرم امتیازبندی صورت گیرد و در فرصت های بعدی و پس از جمع آوری فرم ها اقدام به طراحی فرم مخصوص عملی شود.



نوشته شده در دوشنبه دهم تیر 1392ساعت 11:59 توسط جمعی از همکاران قرآنی ناحیه 2 رشت| |
برچسب ها: فرم ارزشیابی و امتیازبندی مربیان قرآنی


بسمه تعالی

 فراخوان تدوین محتوای درس رو خوانی و روان خوانی و مقطع ابتدایی(فعلا")

همکاران عزیز تا 20 تیر تمامی پیشنهادات و طرح های خود را که موفق بوده و یا احتمال توفیق در کلاس ها و دوره های مشابه دارد را به جلسات کارگروه خود ارائه نمایند.

این پیشنهادات می تواند در قالب طرح درس باشد و دارای بخش های مانند تدریس مبحث (مثلا" حرکات کوتاه) از طریق آیات و کلمات قرآنی - داستان -فیلم و نقاشی باشد.

به خاطر داشته باشید که فعلا" سطح رو خوانی و روان خوانی و مقطع ابتدایی مد نظر است.

شکل طرح ها ترجیحا" به صورت فایل از قبیل ورد Word باشد تا در صورت تصویب نهایی قابلیت تکثیر داشته باشند.



نوشته شده در دوشنبه دهم تیر 1392ساعت 11:52 توسط جمعی از همکاران قرآنی ناحیه 2 رشت| |
برچسب ها: فراخوان تدوین محتوای درس رو خوانی و روان خوانی و م

بسمه الله الرحمان الرحیم

با سلام و احترام خدمت همه مربیان محترم قرآن 

لطفا از طریق ایمیل یا شماره همراه بنده و یا کامنت(نظر) گذاری در همین خبر نظر - پیشنهاد و ایده خود را جهت بهبود این وبلاگ ارائه بفرمائید.

با تشکر

بخشی نژاد


نوشته شده در دوشنبه دهم تیر 1392ساعت 11:42 توسط جمعی از همکاران قرآنی ناحیه 2 رشت| |
برچسب ها: وبلاگ قرآنی

مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Night Skin